www.kammo.net

Blogiarkisto: Yleinen

Pitäisiköhän joskus vaihtaa Textpatterniin?

Lauantaina 20. syyskuuta 2008


Lueskelin Jukka Svahnin blogia ja löysin vanhan entryn koskien Textpatternia. Niin tai siis sen paremmuutta tällä hetkellä käyttämääni WordPressiin verrattuna. Pitäisiköhän joskus lähitulevaisuudessa vaihtaa sivusto toimimaan Textpatternilla?

Ehkä tuossa vaihdossa voisi olla hyviä puolia. PHP-koodia olisi ainakin helpompi ympätä mukaan sivuille. Toisaalta sain WordPressin aika vasta toimintaan ja kaiken sisällön siirrettyä sen varaan. Kaikki se työ olisi ollut turhaa, jos vaihtaisinkin toiseen järjestelmään. (Noh, parin illan työ, mutta silti.)

Nyt blogimerkintöjä on vielä sen verran vähän että ajankohtana muuttaminen voisi olla järkevääkin. Vaihtoon voisi olla tarjolla myös valmiita tietokannan automaattisesti sopivaan muotoon muokkaavia skriptejä. Noh, saapa nähdä. Vaihdan jos jaksan. Tutustumisen arvoinen Textpattern ainakin varmasti on.

Miksenhän löytänyt tuota kun etsin CMS-järjestelmää sivustoa varten?

edit: halutti tosiaan itsekin lisäillä kuvituskuva heti omaan kirjoitukseen, kun sellaiset näytti kivoilta tuolla Svahnin blogissa. Suoraa ideoiden varastelua siis… 😉

Let’s Play -videoita NES-peleistä

Sunnuntaina 7. syyskuuta 2008

Löysinpä tässä eräänä päivänä ProtonJonSA-nimimerkkiä käyttävän tyypin videoita Youtubesta. Jonathan pelaa videoissa vanhoja klassikkopelejä läpi sekä kommentoi niitä.

Lucid-idea

Lauantaina 6. syyskuuta 2008

Näin jokunen päivä sitten unta, jossa olin päästä lucid-tilaan. Otin koko unen ajan kuvia tapahtumista digipokkarilla ja lopussa katselin niitä läpi kameran LCD-näytöltä. Sanoin ääneen: “Onpa kätevää, kun nyt muistan koko unen paremmin, kun katselen nämä kuvat läpi ennen heräämistä.” Taitaa olla sanomattakin selvää, että en tajunnut tuota uneksi vaan heräsin hetken päästä. 😐

Voisikohan tuollainen digipokkarin kantaminen mukana auttaa lucid-uniin pääsemistä? Jollakulla oli unissaan aina ranteessaan kello, johon pystyi tallentamaan “pelitilanteita” ja myöhemmin sitten lataamaan niitä. Helpottaisi varmasti ajassa menneisyyteen siirtymistä, kun näkisi kuvan tilanteesta. Elokuvassa Jumper hyppääjä teleporttasi paikasta toiseen kuvien avulla.

Kännykässänikin on kyllä kamera. Jos rupeaisin ottamaan sillä oikeastikin kuvia aivan normaaleista tilanteista, kameran käyttö siirtyisi myös uniin, joissa toivottavasti huomaisin sitten olevani unessa.

Kännykän kameran käytössä on vain se huono puoli, että valikot ovat turhan monimutkaisia normaalistikin. Unessa ne olisivat varmasti mahdottomia käyttää, koska ne eivät toimisi loogisesti. Tuosta kyllä voisi toisaalta huomata suht helposti olevansa unessa.

Dvorakin hyvät ja huonot puolet

Sunnuntaina 17. elokuuta 2008

Tuli taas irkissä keskustelua näppislayouteista ja tuli idea vertailla dvorakia qwertyyn listaamalla kaikki mieleen juolahtavat hyvät ja huonot puolet. Saapa nähdä millainen lista kertyy.

Qwerty:

  • Käytössä joka paikassa – nykyisin jopa puhelimissa. (+)
  • Käsiä joutuu liikuttelemaan näppäimistön yllä, jos tahtoo kirjoittaa mahdollisimman nopeasti. Käsien asentoja on muutettava seuraavien kirjoitettavien merkkien mukaan. Oikeaoppisen kymmensormijärjestelmän käyttäminen on vaikeampaa ja hitaampaa kuin oman “sormet siellä, missä tarvitaan” -järjestelmän käyttäminen. ()
  • Sormilla joutuu kurottelemaan napeilta toisille. Paljon näppäin yläriviltä ja seuraava alariviltä -tyylistä vuorottelua. ()
  • Tuntuu dvorakin opettelemisen jälkeen huonolta. Saa aina miettimään, kuinka paljon parempi dvorak on huolimatta siitä että sitä ei edes ole suunniteltu erityisesti suomen kieltä ajatellen. Qwertyn tuntuma on varmasti yhtä kehno DAS:n tai Airas Keyboardin käyttäjille kuin minulle dvorakistina. ()
  • Erikoismerkit ovat eri paikoissa englannin- ja suomenkielisissä qwertyissä. ()
  • Erikoismerkkejä ja ääkkösiä lukuunottamatta yhteensopiva englanninkielisen qwerty-layoutin kanssa (+)
  • Erikoismerkkien kirjoittaminen vaatii vaikeita AltGr-akrobatiointeja. Esimerkiksi merkit @, [, ], {, }, \ sekä $ vaativat AltGr:n painamista toisin kuin dvorakissa. Useimmissa ohjelmointikielissä kyseisiä merkkejä tarvitsee paljon. ()
  • Ohjelmissa käytettävät pikanäppäimet on lähes poikkeuksetta suunniteltu niin, että ne voi painaa yhdellä kädellä qwerty-näppäimistöllä. (+)

Dvorak:

  • Käsiä ei tarvitse liikutella näppäimistön päällä mihinkään, vaan ne voivat olla paikoillaan. Sormet tekevät työt, ja oikeaoppisen kymmensormijärjestelmän käyttö on mahdollista. (+)
  • Ääkkösiä ei löydy joka tietokoneelta löytyvistä layouteista tai näppäinkarttaa on vaikea vaihtaa muuhun kuin qwertyyn. ()
  • Kirjaimet R ja L ovat ylärivillä oikean käden nimettömällä ja pikkurillillä – suomen kieltä ajatellen liian yleiset kirjaimet sattuvat liian heikoille sormille. ()
  • Kirjoitusnopeus ei välttämättä kasva qwertyyn nähden. ()
  • Tuntuu paremmalta. (+)
  • Saa qwertyn tuntumaan huonolta ja kurottelua vaativalta. ()
  • ArkkuDvorak on täysin yhteneväinen erikoismerkit mukaanlukien englanninkielisen dvorakin kanssa. (+)
  • Vain hyvin harva erikoismerkki löytyy AltGr-napin alta. Suurin osa erikoismerkeistä on normaalin shiftin päässä tai eivät vaadi mitään “modifier-nappia”. Esimerkiksi ;, [, ], /, = sekä \ painetaan dvorakissa ihan omista näppäinhatuistaan ilman mitään shiftejä tai altteja. (+)
  • Pikanäppäimet on suunniteltu käytettäväksi qwerty-näppäimistöllä. Dvorakin käyttäminen vaikeuttaa pikanappien painamista yhdellä kädellä. ()

Noh, aika tasoihinhan se näytti menevän. Dvorak ei ehkä osalle paranna kirjoittamisessa mitään muuta kuin sen tuntuman, mutta se onkin juuri se pieni merkittävä ero, jonka takia en tahdo käyttää qwertyä, ellei ole aivan pakko.

Assembly Summer 2008 oli ja meni

Tiistaina 5. elokuuta 2008

Ihan vähän aikaa sitten Assemblyyn oli vielä monta viikkoa, mutta yhtäkkiä huomasikin olevansa Helsingissä järjestämässä tapahtumaa. Sitten se olikin jo ohi.

Taas tuli tavattua uusia ja jo ennestään tuttuja ihmisiä, nähtyä hienoa demotaidetta ja kuunneltua seminaareja. Tarttuipa mukaan Puolenkuun peleiltä Guitar Hero III:n Wii-versiokin.

Kivaa oli! Ens kerralla uudestaan. 🙂

Tanssipelimusan kuuntelu

Torstaina 24. heinäkuuta 2008

Mikähän siinä on, että aina, kun kuuntelee tanssipelien kappaleita musiikkisoittimella, alkaa tehdä mieli tanssipelata? 😀 Ties kuinka mones kerta jo. Sekin on myös jännää, että muistaa askelten rytmitykset kappaleisiin. Niitä on jotenki vaikea olla miettimättä, kun kuulee tutun tanssipelipiisin.

Noh, kai se on pakko mennä pelaamaan In The Groovea. Toisaalta kymmenessä minuutissahan sitä mielitekojen sanotaan haihtuvan mielestä, mutta voisi olla ihan urheilullista pelatakin. Ei ole tänään tullut liikuttua muuten.

© Jouni Potila 2006-2024. Cornix@IRCNet, Cornix@IRC-Galleria. Blogiohjelmistona WordPress.