www.kammo.net

Blogiarkisto: Yleinen

Mindy-läpimenojen tulva

Perjantaina 31. lokakuuta 2008

Ilmeisesti meneillään on jonkin sortin toinen selvä suosioaalto Mindy-älypelin pelaamisessa. Tai ainakin nyt tulee ennätysmääriä läpimenoja.

Mindy on siis älypeli, jossa tehtävänä on edetä kentästä seuraavaan kunnes peli on ohitse. Tehtävät ovat pääasiassa joko puujalkamaisia kuva- tai sana-arvoituksia tai tietotekniikan tuntemusta vaativia. Peli on englanninkielinen.

Jollain foorumilla ilmeisesti jaellaan suoraa läpimeno-ohjetta pelille. Mitähän ideaa on edes pelata, jos vastaukset katsoo jostain ohjeesta? No okei, eivät kaikki käytä tuollaisia salasanalistoja, mutta ihmettelenpä silti pelaamisen mielekkyyttä tuollaisen ohjeen kanssa.

Olen pelannut esimerkiksi Notpronia ja Swelliä (terkkuja Swellin tekijöille \o_) ja jäänyt niissä jumiin. Vaikka mieli tekisikin pelata pidemmälle, niin en silti ole alentunut salasanojen urkkimiseen jostain valmiista ohjeesta. Olen jumissa, that’s it. Kokeilen vaikka joskus myöhemmin uudelleen, jos älyäisi paremmin.

Ehkä uusien vihjeiden antaminen jumiin jääneille voisi toisaalta olla ihan hyvä idea Mindyn seuraavassa versiossa.

Vaikuta Mindy 2:een!

Miten mielestäsi seuraavan isomman julkaisun kentät pitäisi jakaa? Yhdeksi suureksi janaksi vai useammaksi vaihtoehtoiseksi reitiksi? Olen miettinyt järjestelmää, jossa olisi kenttiä samaan tapaan peräkkäin kuin nykyisessäkin versiossa mutta jossa voisi hypätä yli tietyn määrän kenttiä. Jos yli loikatun tason ratkaisisi myöhemmin, saisi menetetyn “skipin” takaisin uudelleenkäytettäväksi. Kuulostaisiko tämä hyvältä?

Lähettäkää ihmeessä kenttäideoita Mindyn palautesivulla! Ehkä olen jo keksinyt jotain ehdottamasi tyylistä, mutta en ole vain ajatellut tekeväni tehtävää täysin samoin kuin sinä. Eri näkökulmat auttavat parantamaan seuraavan version kenttiä.

Näkemyksiä ja ehdotuksia pelin käyttöliittymään sekä kenttien yleiseen vaikeusasteeseen, rakenteeseen ynnä muuhun sellaiseen yleiseen voi ehdotella tämän blogimerkinnän kommenteissa. Kenttäideat tuon Mindyn oman palautelomakkeen avulla!

Hall of Fame ja sen päivittymättömyys

Kuten jo Mindyn etusivulle kirjoitinkin niin kaikki pelin läpimenot kirjataan kyllä ylös, mutta en vain halua siirtää uusia nimiä tuohon läpi päässeiden listaan. Taulukon koko on kasvanut räjähdysmäisesti ja olen harkinnut kaikkien nimien poistoakin vaihtoehtona.

Todennäköisesti kuitenkin säilytän Hall of Famen ja siirrän sen vain omalle sivulleen. Sen aikaan saamista odotellessa…

Suomalainen qwerty-näppäimistö uudistuu

Keskiviikkona 22. lokakuuta 2008

Tulevaisuudessapa voi kirjottaa esimerkiksi islannin- tai norjankielisiä nimiä entistä helpommin julkisillakin tietokoneilla, joilla on käytössä qwerty. Lue Tietokone-lehden uutinen “Suomenkieliset näppäimistöt uudistuvat”.

Hyvä uudistus, vaikken qwertyä yleensä käytäkään. 🙂

Uusi course In The Grooveen

Perjantaina 10. lokakuuta 2008

Huh, olipas kovan säädön takana saada uusi marathon-setti ITG-peliin. Siirsin paketissa mukana tulleet Courses- ja Songs-hakemistot pelin asennushakemistoon ja muokkasin ~/Library/Preferences/In The Groove/Preferences.ini -tiedostoon oikeat hakemistopolut.

Siirryin peliin eikä kappaleita näkynyt. Alkuvalikossa näkyi kyllä “4 additional songs” tai jokin vastaava teksti, joten kappaleet olivat kyllä varmasti löytyneet.

Epäilin ensin, että peli olisi pannut kappaleet jonkin lukituksen taakse ja vaatisi unlockaamista, mutta sitten huomasin, että kappaleet näkyivät listassa kunhan vaihtoi näkymää painelemalla ylös-alas-ylös-alas ja valitsemalla lajitteluvaihtoehdoksi “Group”.

Marathon-pelimoodissa ei kuitenkaan näkynyt uutta coursea.

Huomasin, että Applications-valikossa oli “In The Groove” -nimisen hakemiston lisäksi toinen hakemisto, jonka nimi oli ” In The Groove”. Toisen nimen edessä oli siis välilyönti.

Avasin hämmästyksissäni jälleen Preferences.inin, mutta kaikki näytti olevan kunnossa. Sitten liikutin kursoria merkki kerrallaan AdditionalCourseFolders=/Applications/In The Groove/Courses -rivin yllä. /:n ja I:n välissä todellakin oli jokin ylimääräinen merkki, jota editori ei näyttänyt. Se oli varmaankin jonkin UTF-8-ääkkösen alkumerkki tai jotain.

Poistin ylimääräisen merkin ja käynnistin ITG:n uudelleen. Coursea ei vieläkään näkynyt listassa.

Olin aiemmin vaihtanut CourseSortOrder-kohtaan muuttujalle arvoksi nollan, koska arvelin sen auttavan. Vaihdoin sen takaisin 1:ksi, ja peli löysi coursen. Outoa.

Vaan sainpahan vihdoin ja viimein toimimaan!

Unelma-autoni

Maanantaina 29. syyskuuta 2008

Kirjoitin aiemmin sivuilleni unelmakodistani. Nyt päätin tehdä samankaltaisen tekstin autosta blogimerkintänä, kun kerran blogin sivuilleni pystytin.

Auto on minulle pääasiassa kulkuneuvo, jolla pääsee paikasta toiseen. Minulla ei varsinaisesti ole mitään hirveätä hinkua ostaa omaa autoa, saati sitten hifistellä ja tuunailla sellaista, mutta näin ajatusleikkinä unelma-auton ominaisuuksien listaaminen tuntuu kivalta ajatukselta.

Aloitetaanpa ulkonäöstä. Auto näyttäisi ehdottomasti DeLorean DMC-12:lta. Näin ensimmäisen kerran kyseisen auton elokuvassa Paluu tulevaisuuteen joskus pienenä ja tykästyin heti sen ulkonäköön. Erityisesti suoraan ylös avautuvat ovet ovat mieleeni tuosta designista.

Lueskelin netistä taannoin DMC-12:sta ja monet tekstit valittelivat moottorin tehottomuutta. Siispä unelma-autoni ei olisi aito DeLorean DMC-12, vaan se olisi rakennettu samantyyliseen koriin. Myös viisi istumapaikkaa olisi plussaa – siis alkuperäinen ei olisi se minun juttuni. Ehkä sitten sen suuren lottovoiton jälkeen olisi varaa palkata suunnittelijatyöryhmä suunnittelemaan uuteen unelma-autooni siistit ja vähän tilaa sivusuunnassa vaativat ovet.

Myös Ritari Ässän (engl. “Knight Rider”) Kitt-auto edestakaisin liikkuvine punaisine skannerivaloineen on jäänyt mieleen lapsuudessa seuraamistani TV-ohjelmista. Harmi vain, ettei Suomessa taida saada olla autoissa mitään ylimääräisiä koristevaloja ajovalojen lisäksi.

Unelma-autossani olisi autotietokone. Ei siis ajotietokone, joka hoitaa ja valvoo auton sisäistä tekniikkaa, vaan ihan täysiverinen tietokone näyttöineen päivineen. Tietokone käynnistyisi napin painalluksella muutamassa sekunnissa.

Autotietokoneessa näppäimistönä voisi toimia yhden käden Frogpad. Näyttö olisi kosketusnäyttö. Käyttöliittymän täytyisi olla muokattavissa omiin tarpeisiin sekä mahdollisimman yksinkertainen.

Äänentoiston ei tarvitsisi olla mitään huippuluokkaa. Kunhan autotietokoneella voisi soittaa musiikkia ja ehkä katsella DVD-elokuvia. Eipä se DVD:n tai videon toisto noin yleensäkään olisi edes mitenkään pakollinen. (Vai pitäisiköhän muuten noin tulevaisuutta ajatellen sanoa BD-elokuva DVD-elokuvan sijaan?) Ajaessahan ei kuitenkaan tulisi tiirailtua näyttöä vaan tietä. Niin ja kun auto tosiaan on ensisijaisesti minulle vain kulkuneuvo, niin eipä siellä penkillä tulisi istuskeltuakaan mitenkään suuremmin.

Vaan jep. Sellainenpa lyhykäisyydessään olisi minun unelma-autoni.

Puhelinnumerot

Tiistaina 23. syyskuuta 2008

Miksihän puhelinnumerot ovat numeroita eivätkä puhelinlukuja? Numerohan tarkoittaa ainoastaan merkkiä väliltä [0-9].

Hmm… ehkä se liittyy jotenkin siihen, että puhelinnumerot ovat oikeastaan osoitteita.

Täytelakritsit

Maanantaina 22. syyskuuta 2008

Täytelakuissa parasta on se, kun täyte katkeilee hampaiden välissä. <3

© Jouni Potila 2006-2024. Cornix@IRCNet, Cornix@IRC-Galleria. Blogiohjelmistona WordPress.